Gerhart Hauptmann
- Biografia
- Wiesenstein
- Wokół Hanusi - obejrzyj po zamknięciu muzeum
- „Przyjaciel Muzeum”
- Konferencja naukowa "Gerhart Hauptmann - polskie konteksty" 2021
- Od „Wiesensteinu” do „Warszawianki” - projekt Kultura - Interwencje 2021
- PDWD "Warszawianka" - nasz apel do tych, którzy tu byli
- Polscy tłumacze Hauptmanna
- Projekt "Gerhart Hauptmann i Polacy 1945–1946"
- Wystawy wędrujące (czasowe)
- Hans Pleschinski u Gerharta Hauptmanna
- monoKARK Młodych - projekt Kultura - Interwencje 2023
- Projekt „Kultura w sieci" 2020
- Jubileusz 150-lecia urodzin G. Hauptmanna i 100-lecia Nagrody Nobla
Multimedia w Muzeum DGH
Oferty pracy w Muzeum
Krzysztof Penderecki (1933-2020) in memoriam
„Czarna maska” jest dramatem Gerharta Hauptmanna powstałym w przeciągu 30 lat, który opowiada o szczególnym spotkaniu przedstawicieli rozmaitych wyznań i klas społecznych w 1662 roku, po zakończeniu wojny 30-letniej. Akcja rozgrywa się w dolnośląskim Bolkowie (wówczas Bolkenhain) i stanowi bezpośrednie nawiązanie do starej legendy związanej z miastem.
Nasze muzeum prezentuje od czasu do czasu 12-planszową wystawę polsko-niemiecką, która ma na celu skierowanie opinii publicznej na dramatyczne dzieło Gerharta Hauptmanna, jego uniwersalny przekaz oraz ścisły związek noblisty z literaturą historyczną Dolnego Śląska. Wystawa obejmuje: tło historyczne, historię powstania dzieła, recepcję dramatu na deskach teatrów we Wiedniu i Dreźnie, od odmiennej niemieckiej i austriackiej krytyki prasowej aż po operę Krzysztofa Pendereckiego. Jemu poświęcone zostały dwie tablice, które prezentujemy poniżej.
To właśnie fascynacja Pendereckiego dziełem Hauptmanna doprowadziła do skomponowania w 1986 roku wspaniałej jednoaktowej opery na podstawie „Czarnej maski”. Dodajmy, że w 2003 roku profesor Krzysztof Penderecki wraz z małżonką Elżbietą gościli w domu pisarza w Jagniątkowie. Po obiekcie gości oprowadzał Robert Szuber, ówczesny dyrektor Domu Gerharta Hauptmanna w towarzystwie wiceprezydenta miasta Kazimierza Piotrowskiego (autora zdjęć). Dwa z nich prezentujemy.
„Czarna maska” Krzysztofa Pendereckiego uznawana jest za jedno z największych współczesnych arcydzieł muzyki operowej.