EDD 2019 - 7 września
Mon, 19/08/2019 - 12:16 | muzeum-dgh
Muzeum Miejskie "Dom Gerharta Hauptmanna" w Jeleniej Górze
w ramach Europejskich Dni Dziedzictwa
w ramach Europejskich Dni Dziedzictwa
zaprasza
7 września o godz. 13.00
na otwarcie wystawy
W malarskim kręgu Gerharta Hauptmanna
FERDINAND STAEGER
Ekspozycja na stałe wzbogaci zbiory muzealne
W DNIU WERNISAŻU WSTĘP WOLNY
Wystawa „W malarskim kręgu Gerharta Hauptmanna – Ferdinand Staeger” poświęcona jest mało znanym ilustracjom dzieł śląskiego noblisty. Ferdinand Staeger (1880-1967), niemiecki malarz i grafik urodzony na Morawach, studiował w Akademii Sztuk w Pradze, gdzie spędził 12 lat, a później żył i tworzył w Monachium. W 1943 roku w czasie bombardowania miasta stracił wiele swoich prac i zmuszony był przenieść się do swojej letniej pracowni w Penzberg, którą dwa lata później strawił ogień, niszcząc jednocześnie kolejne dzieła. Od 1957 roku mieszkał aż do śmierci w Waldkraiburgu. Tworzył prace o tematyce mistycznej i mitycznej, w alegoryczny sposób przedstawiając świat.
Ferdinand Staeger stworzył kilka prac do dzieł Gerharta Hauptmanna. Zilustrował dwie książki dla młodzieży: „Lohengrin” oraz „Persival”, wykonał projekt okładki do „Elgi” i rysunek do dramatu „Ucieczka Gabriela Schillinga”. Największym i najważniejszym dziełem Ferdinanda Staegera związanym z twórczością pisarza z Jagniątkowa była wydana w 1923 roku teka z ilustracjami do dzieł Hauptmanna. Zadanie to zleciło Staegerowi wydawnictwo Wilhelma Seitza z Düsseldorfu. Artysta był tak zachwycony propozycją, że chciał wykonać rysunki do wszystkich dramatów Hauptmanna, ale ostatecznie zdecydowano się na 15. Teka Staegera ukazała się tylko raz, w nakładzie 200 egzemplarzy. Oprócz ilustracji znajdował się tam portret noblisty oraz przedmowa napisana przez dr Reinholda Conrada Muschlera, pisarza, botanika i filozofa. Pierwszych 25 wydrukowano na papierze japońskim i zawierały portret Gerharta Hauptmanna z własnoręcznym podpisem. Pozostałe egzemplarze wydano na papierze czerpanym. Co ciekawe, Staeger zilustrował ostatecznie tylko 14 dzieł Hauptmanna. W kolejności były to:
1. Portret Gerharta Hautpmanna
2. „Samotni”
3. „Tkacze”
4. „Futro bobrowe”
5. „Wniebowzięcie Hanusi”
6. „Florian Geyer”
7. „Dzwon zatopiony”
8. „Woźnica Henschel”
9. „Michał Kramer”
10. „Biedny Henryk”
11. „Róża Bernd”
12. „Elga”
13. „A Pipa tańczy!”
14. „Kaiser Karls Geisel”
15. „Szczury”
Dr Muschler we wstępie docenia kunszt, zdolności artystyczne i realizm w pracach Staegera. Zwraca uwagę na spójność świata stworzonego w dramatach Hauptmanna z przedstawieniem go w grafikach. Muchler podkreślił, że teka poświęcona Hauptmannowi to najlepsze dzieło Staegera. Ciekawostką jest, że niemal wszystkie ilustracje powstały bez wcześniejszych szkiców, od razu „na czysto”, co świadczy o wprawnej ręce artysty. Powszechnie uważa się, że grafika „Michał Kramer” jest autoportretem artysty, ale Muschler nie wypowiada się na ten temat w przedmowie.
1. Portret Gerharta Hautpmanna
2. „Samotni”
3. „Tkacze”
4. „Futro bobrowe”
5. „Wniebowzięcie Hanusi”
6. „Florian Geyer”
7. „Dzwon zatopiony”
8. „Woźnica Henschel”
9. „Michał Kramer”
10. „Biedny Henryk”
11. „Róża Bernd”
12. „Elga”
13. „A Pipa tańczy!”
14. „Kaiser Karls Geisel”
15. „Szczury”
Dr Muschler we wstępie docenia kunszt, zdolności artystyczne i realizm w pracach Staegera. Zwraca uwagę na spójność świata stworzonego w dramatach Hauptmanna z przedstawieniem go w grafikach. Muchler podkreślił, że teka poświęcona Hauptmannowi to najlepsze dzieło Staegera. Ciekawostką jest, że niemal wszystkie ilustracje powstały bez wcześniejszych szkiców, od razu „na czysto”, co świadczy o wprawnej ręce artysty. Powszechnie uważa się, że grafika „Michał Kramer” jest autoportretem artysty, ale Muschler nie wypowiada się na ten temat w przedmowie.
Teka oznaczona nr 166/200, którą udało się pozyskać do zbiorów Muzeum Miejskiego „Domu Gerharta Hauptmanna”, jest nie lada atrakcją. Kompletny zestaw ilustracji do dzieł noblisty stał się cennym eksponatem naszej kolekcji, dlatego zachęcamy do obejrzenia wystawy.